For en stund siden kjøpte jeg et par sko fra England som var for små. Jeg returnerte skoene og sendte søknad til Tollvesenet om å få tilbake momsen jeg hadde betalt. Litt senere fikk jeg brev hvor det sto "Vi har stor arbeidsbyrde, slik at nye saker må vente en tid". I dag fikk jeg et nytt brev fra Tollvesenet... De ville ha mer dokumentasjon! Hallo hallo! Er det rart de har stor arbeidsbyrde?
Jeg hadde allerede sendt dem momsfakturaen, men de ville ha importfaktura. Jeg hadde allerede sendt dem mail fra nettbutikken angående retur av skoene, men de ville ha bevis på utsendelse. Hallo! Forstår de ikke at det jeg skal ha refundert er det jeg har betalt i moms? Skal de virkelig regne ut momsen på nytt for å finne ut hva jeg skal ha tilbake? Jeg skal sende ny bekreftelse fra nettbutikken på at de har mottatt skoene, men jeg er sannelig ikke sikker på om Tollvesenet forstår at jeg må ha sendt skoene ut av landet selv om den engelske nettbutikken har mottatt returen.
Det er snakk om usle 341 kroner, men det har allerede kostet skattebetalere like mye i saksbehandling. Det var til og med to underskrifter på brevet jeg fikk fra dem. En fra tolloverinspektør og en fra førstetollinspektør. Byråkrati og sysselsetting. Makan.
Plutselig ble det krystallklart hvorfor svenskene kaller Toll for Tull.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar